Avaruuden pääkaupunki -markkinointikonsepti ja sitä seurannut taivastelija-rekrytointi ovat puhuttaneet kahvipöydissä, somessa ja lehtien palstoilla ennen ensimmäistäkään julkaisua. Kun yhdet ovat iloinneet miljoonasta tavoitetusta silmäparista ja 23 000 kävijästä toihinseinajoelle.fi-sivustolla, toiset ovat tuominneet sen rahan tuhlaamisena, demokratiaongelmana ja höpöhommana.

Kaikki Seinäjoki-markkinoinnin herättämät puheet ovat kotiin päin. Jokainen klikkaus, mielipide ja some-kommentti vievät meitä lähemmäs tavoitettamme: Tehdä Seinäjoki näkyväksi ja kuuluvaksi, kiinnostavaksi ja haluttavaksi. Tuoda Seinäjoki vaihtoehdoksi, kun ihmiset miettivät, minne oma elämä on turvallista perustaa.

Markkinoinnin ja viestinnän tehtävänä on toteuttaa kaupunkistrategiaa, jonka tehtävänä taas on pitää huolta kaupungin elinvoimasta, kasvusta ja tulevaisuudesta. Toihinseinajoelle.fi-kampanja ja taivastelijan työpaikka ovat yksi tapa ratkoa Seinäjoen ja Seinäjoen kaupunkiseudun yhä pahenevaa työvoimapulaa. Meillä on töitä, mutta tekijöistä alkaa olla huutava pula. Pahimmillaan ongelma tyrehdyttää alueen elinvoiman.

Isoja tavoitteita. Isoja tehtäviä. Vielä vakavampia haasteita.

”Meillä on töitä, mutta tekijöistä alkaa olla huutava pula.”

Markkinointi elää huomiosta ja tunteista. Se muokkaa ajatusmaailmoja, synnyttää tekoja ja käy tunteisiin. Sen vuoksi siitä on helppo olla jotain mieltä.

Valitettavasti erityisesti kuntamarkkinointi nähdään yhä kulueränä ja turhuutena, jopa jonkinlaisena puuhasteluna. Kaikilla on markkinoinnista mielipide, mutta harvalla on kykyä arvioida sen tuloksia ja halua nähdä kuin eurot.

Avaruuden pääkaupungista ja taivastelijalle maksettavasta 8000 euron korvauksesta saa pöyristelevät otsikot ilman sen kummempaa vaivannäköä ja syvempää analyysiä. Syy-seuraus-suhteiden ymmärrys vaatisi jo ison kuvan näkemistä.

Onko 8000 euroa paljon? Mitä summalla oikeastaan saa? Se riittää juuri ja juuri ostopalveluna tehtävään päiväkodin lvi-suunnitelmaan. Kaavoituksessa summa ei riitä edes prosessin ensimmäiseen työvaiheeseen. Perinteinen printtimainonta on hintavaa. Maakuntalehden 2-3 sivun aukeamakin maksaa jo 12 200 euroa. Kalankääreen hukkakontaktit ne vasta kalliiksi tulisivatkin.

Taivastelija aloittaa hommassaan tammikuun lopussa. 10 päivän pesti on vasta Seinäjoki-markkinoinnin alkuihmettelyä. Avaruuden pääkaupunki näkyy ja kuuluu! Tuote on viimeisen päälle kunnossa.

Leppoisaa joulua ja vuodenvaihdetta!

Täällä voit taivastella lisää: toihinseinajoelle.fi ja capitalofspace.com

Krista Rintala
avaruuden pääkaupungin viestintäpäällikkö