Pieni, mutta tärkeä osa kaupungin markkinointiviestintää ovat Seinäjoki-tuotteet. Niitä on jo kymmenisen vuotta kuka tahansa voinut ostaa kaupungin eri toimipisteistä, erityisesti kaupungintalon infosta. Esimerkiksi seinäjokelaislähtöisen Miia Pöytälaakson suunnittelemat kuosit ovat koristaneet Arabian Teema-mukia, Lapuan Kankureiden kodinpellavia, peltipurkkia, kierrelehtiötä, tiskirättiä, avaimenperää jne. Nämä ovat olleet onnistuneita juttuja. Aika ajoin on kuitenkin uudistuttava ja mietittävä uudestaan tuotevalikoimaa, etsittävä sitä täydellistä Seinäjoki-tuotetta.

Tuote olisi täydellinen, jos se kertoisi jotenkin hauskasti ja oivaltavasti kaupungistamme. Se olisi niin houkutteleva, että sitä ostaisivat asukkaat, yritykset ja yhteisöt. Sitä vietäisiin innolla lahjaksi ystäville ja liikekumppaneille, myös ulkomaille. Se haluttaisiin ostaa mielellään myös itselle. Se kiinnostaisi satunnaista matkailijaa ja kokouskävijää. Tietenkin useasta seinäjokelaiskodista tai Seinäjoki-fanin kodista se myös löytyisi.

Täydellinen kaupunkituote olisi valmistettu Seinäjoella ja hinta olisi edullinen. Tuote mahtuisi taskuun, ei painaisi liikaa tai veisi tilaa matkalaukussa ja pysyisi helposti ehjänä. Tuotteella olisi jokin järkevä käyttötarkoitus tai se olisi kuluvaa tavaraa. Turhakkeita ja turhaa tilpehööriä kukaan ei halua nurkkiinsa. Myös esteettisyys olisi kunnossa sekä tietenkin ekologiset asiat kuten kierrätettävyys, hiilijalanjälki, luonnonväriaineet jne.

Tätä tuotetta myytäisiin kaupungin eri toimipisteissä, mutta sen olisi hyvä olla myynnissä myös kioskeissa, kahviloissa ja kaupoissa ympäri kaupunkia. Sen tulisi olla helposti varastoitavissa ja säilyttävä hyvin.

Muistan kuulleeni, että tapahtumajärjestäjäpiireissä aivan paras pikkulahja eräässä tilaisuudessa oli ilmastointiteippirulla, jeesusteippi eli jesari. Ja miksipä ei. Jesarillahan tapahtumajärjestäjä ratkaisee ongelmat. Lisäksi sille on käyttöä vaikka ei tapahtumia järjestäisikään, vaikkapa syylän hoidossa tai housunlahkeiden lyhentämisessä.

Tampereella lyötiin jokunen vuosi sitten yhteen kaksi yllättävää elementtiä: kartta ja kalsarit. Lopputuloksena jotain, mitä kukaan kai ei ollut aiemmin keksinyt: Tampere-tuoteperhe, johon kuuluu tuotteita avaimenperästä boksereihin ja keittiöpyyhkeeseen.

Toimivan kaupunkituotteen pitäisi olla jotain omaperäistä ja hauskaa tai sitten todella käytännöllistä, jokaiselle sopivaa. Vai mitä sen pitäisi olla? Sen pitäisi ainakin aiheuttaa hyvän tunteen tai muiston. Yksi tuote ei ehkä millään täytä kaikkia yllä mainittuja kriteereitä, mutta mikä täyttäisi ainakin suurimman osan?

Keksitkö sinä, mikä olisi Seinäjoen jesari tai karttakalsarit – täydellinen kaupunkituote meille? Jos keksit, niin vinkkaa siitä minullekin.

(Alkuperäinen teippirullan kuva on lainattu Iltalehden verkkosivuilta (AL).)

Tytti Kettula, viestintäsuunnittelija
tytti.kettula@seinajoki.fi
Työskentelen monipuolisten ja mielenkiintoisten markkinointiviestinnän tehtävien parissa. Seinäjoki-tuotteiden ja kaupungin liikelahjojen hankkiminen on yksi niistä.

Pin It on Pinterest

Share This