Kävin kaupunkilehden toimittajan kanssa mielenkiintoisen keskustelun. Kaupungin yksi urheilukenttä oli saamassa uuden nimen paikallisen yrityksen mukaan. Lehden toimittaja kyselikin nyt, voisiko esimerkiksi aikuisten seksileluja kaupitteleva yritys ostaa silkalla rahalla itselleen nimioikeuden kaupungin tiloihin. Missä meidän mainonnan rajamme menevät?  Seinäjoen Kaalimato.com Areenasta riittäisi varmasti hetken aikaa puhuttavaa. Tämä nimi ei loukkaisi ketään, mutta saisi yrityksestä tietävät yhdistämään areenan johonkin muuhunkin tekemiseen.

Kaupunki tarvitsee rahaa toimiakseen ja näistä yritysten kanssa tehtävistä sopimuksista sitä tulisi. Voisiko esimerkiksi kouluruokalaa tai koulujen välitunteja käyttää markkinointitarkoituksiin? Voisiko kaupungin autoihin myydä mainoksia kuten takseihin? Voisiko kirjastossa järjestää uusien tuotteiden lanseerauksia tai muita markkinointitilaisuuksia? Kun kaupunki rakentaa uuden rakennuksen, tulisiko jo rakennusvaiheessa kilpailuttaa rakennuttajan lisäksi myös sponsoreita? Entäpä tuotemarkkinointi terveyskeskuksen odotustilassa? Huomioiden kaupungin toiminnan laajuuden, lista on loputon ja vain mielikuvitus on rajana.

Nopea soittokierros kaupungin sisällä kertoo, että markkinointiin liittyviä yhteistyöehdotuksia ei yksiköille tule juuri lainkaan. Viesti kaupungin suunnasta on hyvin selvä. Kaupungin toiminnassa puolueettomuus on tärkeä arvo ja vain euronkuvat silmissä toimimalla puolueettomuus vaarantuu.Toisaalta Seinäjoen vahva kasvu ja menestys monilla mittareilla on tehnyt meidät kiinnostaviksi myös yritysten silmissä. Olemme esimerkiksi elinvoimatoimialalla suhtautuneet positiivisesti digitaalisuuteen liittyviin pilottihankkeisiin, joissa yritykset kehittävät tuotteita kaupunkimarkkinoille. Saamme olla mukana kehityspanoksellamme ja samalla kehitämme myös omia järjestelmiämme ja osaamistamme.

Uskon, että tulevaisuudessa markkinointiyhteistyö kaupungin ja yritysten välillä lisääntyy. Kaupunki haluaa olla kiinnostava yhteistyökumppani ja mukana jatkojalostamassa uusia ideoita, kuitenkin omien arvojensa pohjalta. Niin ja ettei totuus unohtuisi, se Kaalimato.com Areena oli fake news.

Anu Männikkö, anu.mannikko(at)seinajoki.fi

Minä markkinointipäällikkönä pidän huolta siitä, että Seinäjoki säilyy ihmisten mielissä ja löytyy kartalta. Kerron tekemisen meiningistä ja vahvasta tahdosta, yrittäjyydestä ja kaupungin kasvusta. Työni on siis lähes pelkkää ruusuilla tanssimista. Olen mukana tapahtumissa, konserteissa, monessa kivassa mitä kaupungissa tapahtuu. Minut löytää myös usein herkullisen ruuan parista. Sehän on Seinäjoella helppoa. Ja osaan minä olla vakavakin. Hetkittäin mietin tosi kovasti, miten tavoitan kaikki ne ihmiset, joille Seinäjoki olisi niin hyvä paikka asua, elää ja yrittää. Jos sinulla on siihen hyviä ideoita, viestittele, soita tai tule käymään. #elämäniseinäjoki

Pin It on Pinterest

Share This