Olen Maiju Ratala ja työskentelen tänä kesänä korkeakouluharjoittelijana Seinäjoen kaupungilla kilpailukyvyn ja elinvoiman toimialalla erityisesti pyöräilyn edistämisen parissa. Työtehtäväni liittyvät työn alla olevaan pyöräilyn edistämisohjelmaan ja erityisesti pyöräilyyn liittyvään viestintään, kampanjoihin ja kehittämiseen.

Uskon Seinäjoen potentiaaliin pyöräilykaupunkina, sillä lähtökohdat ovat hyvät. Esimerkiksi vuonna 2011 pyöräilyn kulkutapaosuus on ollut kaupungissa 11 %, ja vaikka se ei äkkiseltään kuulosta paljolta ­– eikä Seinäjokea ehkä ensimmäisenä miellä pyöräilykaupungiksi ­– on se enemmän kuin Suomessa ja isommissa kaupungeissa keskimäärin! Esimerkiksi Tampereella pyöräilyn kulkutapaosuus on ollut samana vuonna 6,4 % ja Jyväskylässäkin 8,4 %. Seinäjoki on jo nyt enemmän pyöräilykaupunki kuin voisi kuvitella. Myöskään tasaiset maastonmuodot eivät ole pahitteeksi pyöräilyn suosion kasvattamisen kannalta. Mielestäni Seinäjoesta ei olla tekemässä pyöräilykaupunkia vaan entistä parempaa sellaista! Valmista ei kuitenkaan vielä ole.

Koska varsinainen pyöräilykausi on nättien kelien myötä alkanut, on tässä yhteydessä hyvä muistutella mieliin pyöräilyyn liittyviä liikennesääntöjä. Ne tuntuvat olevan monesti hukassa tiellä liikkujilta kulkutavasta riippumatta.

Liikennesääntöjen kertaamiseksi kannattaa lukaista läpi Liikenneturvan julkaisema opas Jalan ja pyörällä, jossa käydään läpi muun muassa kävelijän ja pyöräilijän paikkaa liikenteessä, pyöräilijän varusteita, vaaratilanteiden välttämistä, tien ylittämistä ja risteyksissä toimimista. Esimerkiksi autoilijoiden kannattaa tsekata kappaleet Tien ylittäminen ja Risteyksissä tarkkana.

Kaikki varmasti tietävät, että autoilijan tulee antaa tietä suojatietä ylittävälle jalankulkijalle, mutta pyöräilijöiden ja autoilijoiden kohtaamiset pyörätien jatketta lähestyttäessä voivat aiheuttaa enemmän harmaita hiuksia. Toisinaan väistämisvelvollisuus on autoilijalla ja toisinaan pyöräilijällä. Autoilijan kuuluu väistää silloin, kun hänelle on liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus (kolmio tai stop-merkki) tai hän on kääntymässä pyörätien jatkeen yli.

Pyöräilijä puolestaan väistää autoilijoita muissa tilanteissa pyörätien jatkeella niin oikealta kuin vasemmalta. Toisinaan hyvä vaihtoehto voi olla myös satulasta pois hyppääminen ja tien ylittäminen jalankulkijana pyörää taluttaen, jolloin autoilijoiden tulee suojatiellä väistää. Liikenneturva on tehnyt oppaassa käsitellyistä tilanteista myös animaatiot, joista väistämissäännöt voi nopeasti kerrata.

Tulen päivittämään tätä blogia pyöräilyyn liittyvillä postauksilla enemmänkin kesän aikana. Kannattaa siis pysyä kuulolla. Myös minä lupaan pysyä kuulolla. Olkaa rohkeasti yhteydessä mistä tahansa pyöräilyyn liittyvästä! Sähköpostia voi lähettää osoitteeseen maiju.ratala(at)seinajoki.fi. Kuulen mielelläni siitä, miten sinun mielestäsi Seinäjoesta voitaisiin tehdä entistä parempi pyöräilykaupunki!

 

Korkeakouluharjoittelija
Maiju Ratala

Pin It on Pinterest

Share This