Seinäjoen kaupunki on kasvava kaupunkiympäristö, niitä harvoja alueita pääkaupunkiseudun ulkopuolella, joka vetää uusia asukkaita. Alue on mielestäni täynnä mahdollisuuksia, ja kaupungin asukkaita on kuultava siinä miten tätä kasvavaa kaupunkia kehitetään. Teen korkeakouluharjoittelua kaupungilla kestävän liikkumisen edistämisen parissa ja sitä pohtiessani olen huomannut, että tämä on aihe, joka herättää kaupunkilaisissa intohimoja suuntaan ja toiseen. Yksi ystäväni, innokas autoilija, tuumasi että ”nykkö soot tullu pilaamaan mun elämän?”, kun kerroin että olen tullut edistämään pyöräilyä. Vitsinä toki, mutta lausahduksen pohjalla kaikui huoli siitä, mitä tapahtuu autoteille jos pyöräteitä tehdään lisää. Mielestäni toimivassa kaupunkiympäristössä nämä asiat eivät sulje toisiaan pois. Varsinkaan, jos asukkaita osallistetaan kaupunkiympäristön kehittämisessä.

Osallistumisen mahdollistamiseksi pyöräilyn edistämisessä on Seinäjoella järjestetty jo useana vuonna seminaareja aiheeseen liittyen. Nyt kesäkuussa järjestimme sen työpajamuotoisena ja siellä osallistujat pääsivät piirtämään kartoille puuttuvia reittejä ja hankalia paikkoja, kuten osoittamaan missä on liian korkeita reunakiveyksiä tai puuttuvia tienylityspaikkoja, sekä visioimaan millainen kunta Seinäjoki voisi olla pyöräilykuntana. Kaupungilla on tahtotilaa edistää pyöräilyverkostoa, rakentaa pyöräilybaanoja sekä ottaa käyttöön kaupunkipyöräjärjestelmä. Nämä kaikki ovat hyviä keinoja edistää pyöräilyä käytännössä, sillä ne vaikuttavat asenteisiin pyöräilyä kohtaan. Kun Helsingissä rakennettiin ensimmäinen pyöräilybaana, lisäsi se pyöräilyn imagoa koko kaupungissa. Imagon paraneminen taas vaikuttaa kaupunkilaisten pyöräilyintoon, ja se taas asukkaiden terveyteen ja hyvinvointiin, sekä kaupunkiympäristön viihtyisyyteen, sillä pyöräilyn edistäminen tuo myönteisiä vaikutuksia myös ilmanlaatuun, meluun ja liikenteen tilantarpeeseen. Esimerkiksi näistä syistä suuremman luokan investoinnit kevyeen liikenteeseen ovat kannattavia.

 

Senni Raunio
Korkeakouluharjoittelija, pyöräilyn edistäminen,
Elinvoiman ja kilpailukyvyn toimiala, Seinäjoen kaupunki

Kirjoittaja on ympäristöekonomian maisteriopiskelija joka on palannut kesäksi 2019 synnyinseudulleen Seinäjoelle, ja yllättynyt positiivisesti tekemisen meiningistä ja rohkeudesta kaupunkiorganisaatiossa.

Pin It on Pinterest

Share This