Alvar Aallon ajaton muotoilu elää ikkunoista ja messinkilampuista hehkuvassa valossa.

 

Kazue Ikemoto-Mäyry istahtaa kolmikulmaisen pöydän ääreen Aallon kirjaston syvennyksessä. Lukuvalo suodattuu messinkipuikkojen läpi, kun hän avaa Alvar Aallosta kertovan japaninkielisen kirjan.
– Valo on tärkein, Ikemoto-Mäyry kiteyttää Aallon designin ytimen.

Viuhkamaisessa kirjastosalissa valo heijastuu ikkunasäleikköjen läpi synnyttäen kattoon ja seiniin omia kuvioitaan. Kirjastoa varten suunnitellut kolmikulmaiset pöydätkin on aseteltu niin, että jokaisella on hyvä lukuvalo.
– Valtuustosalissa kannattaa kiinnittää huomio puheenjohtajan lamppuun, joka luo puhujalle ”jumalallisen” valon, hän vinkkaa.

Ikemoto-Mäyry on toiminut pari vuotta Seinäjoen oppaana ulkomaisille vierailijoille. Matkailijat etenkin Kazuen kotimaasta, Japanista, ovat kiinnostuneita suomalaisesta muotoilusta, kulttuurista ja luonnosta.
– Muotokielessä on paljon samaa, tietynlaista yksinkertaisuutta ja selkeyttä. Kävijöitä viehättää Suomen luonto eri vuodenaikoina.

Luonto häikäisi myös Ikemoto-Mäyryä hänen muuttaessaan seitsemän vuotta sitten Tokiosta Seinäjoelle.
– En koskaan kyllästy Kyrkösjärven reittien maisemiin, oli kesä, syksy tai talvi. Japanissa olin liian kiireinen viettääkseni aikaa luonnossa. Nyt nautin pyöräilystä ja hiihtämisestä.

 

Laaja alkuperäinen

Aalto-keskuksesta Ikemoto-Mäyry muistaa kertoa vierailijoille, että nähtävillä on paljon alkuperäistä suunnittelua.
– Vaikka rakennukset ja kalusteet on suunniteltu yli 50 vuotta sitten, ne ovat edelleen moderneja.

Ainutlaatuiseksi Aalto-keskuksen tekee myös sen laajuus, sisältäähän se kirjaston ja kirkon lisäksi seurakuntakeskuksen, kaupungintalon, virastotalon ja myöhemmin rakennetun teatterin. Seinäjoella sijaitsee myös Aallon nuoruudentyö, suojeluskuntatalo.

 

Musta Lakeuden Risti

Oppaan tehtävä on Ikemoto-Mäyryn mielestä kertoa paikallisia tarinoita, jotain, mitä ei netistä löydä. Vaikka sen, miten Lakeuden Ristin enkelin toinen siipi löytyy Ristinkirkosta Lahdesta.
– Monikaan ei ole kuullut, että Alvar Aalto suunnitteli Lakeuden Ristin ensin mustaksi, graniitilla päällystettäväksi.

Ikemoto-Mäyry esittelee ylpeydellä myös kirjaston yhteydessä olevaa maailman suurinta Aino ja Alvar Aallon lasikokoelmaa. Kokoelman arvokkain esine on Alvar Aallon vaimolleen 50-vuotislahjaksi vuonna 1944 suunnittelema suuri lasimalja.
– Niitä on valmistettu ainoastaan kolme kappaletta. Ainon malja on Aalto-museossa Jyväskylässä, yksi on rikkoontunut ja kolmas on täällä.

Värikkäässä kokoelmassa on sata Aino Aallon ja satakaksikymmentä Alvar Aallon suunnittelemaa lasiesinettä.
– Ehkä tunnetuin suomalainen esine maailmalla on Aalto-maljakko, joka tunnettiin ensin Savoy-nimellä. Tarina kertoo, että Aalto sai siihen idean eskimonaisen nahkahousuista.

Näyttävästi Aallon lasimuotoilu elää myös Lakeuden Ristin kastekappelissa, jossa ulkoa siintävä valo saa koko seinän kokoisen lasimaalausikkunan hehkumaan.

Teksti: Tiina Rantakoski
Kuvat: Tuukka Kiviranta

Tutustu Seinäjoki lennossa! -julkaisuun: https://www.intoseinajoki.fi/tiedostopankki/342/Seinajoki_lennossa.pdf

Pin It on Pinterest

Share This